tidak, syarikat takaful atau insurans tidak pernah menipu. terjadi penipuan disebabkan 2 perkara iaitu
1. agen takaful/insurans
2. pencarum takaful/insurans ( pelanggan )
2. pencarum takaful/insurans ( pelanggan )
1. AGEN TAKAFUL/INSURANS
agen takaful/insurans tidak memberi pejelasan yang teliti mengenai polisi yang pelanggan ambil, sehingga berlaku masalah claim.
agen takaful/insurans tidak amanah dalam membuat bayaran polisi pelanggan yang menyebabkan polisi LAPS.
2. PENCARUM TAKAFUL/INSURANS ( PELANGGAN )
pencarum tidak jujur kepada egen mengenai status kesihatan beliau semasa memulakan polisi. pencarum mengatakan dia dalam keadaan sihat dan tidak mempunyai penyakit akan tetapi beliau sebenarnya menghidapi penyakit, masalah claim akan berlaku jika pencarum berbuat dmikian
status merokok juga disorok drp pengetahuan agen utk elakkan cas caruman mahal berbanding biasa. hal ini akan menyebabkan masalah claim turut berlaku.
kesimpulannya. agen takaful/insurans perlu jujur dan memberi penelitian yang jelas mengenai polisi yang pelanggan ambil untuk elakkan masalah pelanggan mengatakan takaful/insurans menipu.
pelanggan pula perlu menanyakan soalan dengan terperinci kepada agen supaya anda faham dan jelas mengenai polisi yang anda ambil untuk mengelakkan kekeliruan dan masalah claim anda. jika anda merasakan diri anda ditipu, anda boleh rujuk terus kepada syarikat insurans yang anda carum, untuk dapatkan penelitian yang terperinci jika terdapat kekeliruan dalam polisi berlainan dengan apa yang agen takaful/insurans cakapkan.
No comments:
Post a Comment